Hetkermisforum.nl

Zevenaar

Kermis reportages uit Nederland.

Zevenaar

Berichtdoor MF enterprise » di 30 jun 2020, 17:26

1 van de 1e kermissen die open gaat in deze slechte tijden;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kermis Kermis Kermis
MF enterprise
Beheerder
Beheerder

Re: Zevenaar

Berichtdoor MF enterprise » do 02 jul 2020, 21:18

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kermis Kermis Kermis
MF enterprise
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor MF enterprise » do 02 jul 2020, 21:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kermis Kermis Kermis
MF enterprise
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor MF enterprise » do 02 jul 2020, 21:22

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kermis Kermis Kermis
MF enterprise
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Centurion » vr 03 jul 2020, 20:49

Ik geef het eerlijk toe, ik heb begin van de avond een fout gemaakt. Ik had namelijk op het kermisterrein zelf mijn verbazing over de gang van zaken op deze kermis moeten uiten bij één van de exploitanten. Maar ik was teveel met mijzelf bezig.
Voor diegene die het niet weten: ik heb beschadigde nieren. Als gevolg daarvan behoor ik tot een risicogroep, wat in mijn geval betekent dat als ik met Corona onverhoopt op de IC terecht kom, de kans wel zeer groot is dat ik (als ik er al levend vanaf kom) de rest van mijn leven mag dialyseren door de schade die de medicatie die op de IC wordt gebruikt aan de nieren kan toebrengen (of hopen op een niertransplantatie).
Zo rond een uur of kwart voor zeven kwam ik aan op het kermisterrein hier en ik ben na één hele snelle ronde weer weggegaan. Voor de tweede keer in deze Corona periode (de eerste keer was toen ik een hele drukke bouwmarkt binnenkwam) voelde ik mij ergens niet veilig. De reden is eenvoudig: het is onmogelijk om hier goed anderhalve meter afstand te houden tot anderen. De oorzaak is gelegen in het feit dat er geen éénrichtingsverkeer is op het terrein (waar een rondloop toch te realiseren had moeten zijn, naar mijn mening).
Zeker, overal staan pijlen en strepen, maar er is sprake van twee-richtingverkeer en dat maakt de doorgangen eenvoudig weg veel te smal. Bovendien staan op diverse plekken groepen mensen bij elkaar te wachten totdat ze een attractie kunnen betreden (met name bij de Disco Jumper wordt er absoluut niet op anderhalve meter gewacht, terwijl er wel strepen bij de attractie zijn geplakt die die afstand wel aangeven). En ja: als je van de andere richting afkomt en je ziet een leuke zaak, dan wil je dus oversteken. En dan loopt iemand pal voor je langs. Of je wilt eens iemand inhalen die staat te kijken naar zijn kind die lekker in de elastieken aan het jumpen is. Afstand houden? Tja, dat kan dus niet…
Ik realiseerde mij echter pas in de auto, dat dit hele slechte reclame voor de kermis in het algemeen is. Ik realiseerde mij toen ook, dat ik dat eigenlijk op het kermisterrein zelf ter sprake had moeten brengen door met één van de exploitanten een rondje te maken en mijn bezorgdheid te uiten over hoe dit bij andere organisatoren en gemeenten over kan komen. Want reken maar dat in Zevenaar (en Moergestel) dit weekend de nodige ambtenaren van veiligheidsregio’s en gemeenten wel eens willen zien of kermis vieren op anderhalve meter wel haalbaar is. En dan luidt de conclusie van die ambtenaren dan heel erg snel: “Nee, dat lukt niet, want het publiek houdt geen afstand”. En dan wordt het die ambtenaren wel heel makkelijk gemaakt om te adviseren geen vergunningen te verstrekken voor kermissen aan de individuele burgemeesters. Een paar foto’s erbij van wat hier in Zevenaar gebeurd en klaar is de ambtenaar. Bewijs geleverd dat de exploitanten de Coronaregels niet voldoende kunnen garanderen.
Alleen bij de ingangen beveiliging neerzetten en denken dat je verder kunt volstaan met omroepen door de muziekinstallaties voor wat betreft het afstand houden of het projecteren van de regels op beeldschermen is dus onvoldoende, want de bezoekers (en zeker de schooljeugd) lappen de coronaregels massaal aan de laars.
Eerlijk gezegd begrijp ik de exploitanten die hier nu open staan niet, want die zouden moeten begrijpen dat wat er nu in Zevenaar gebeurd een voorbeeld moet zijn hoe het wel kan. En zo als ik het vanavond heb gezien, kan het niet.
Centurion

Berichtdoor MF enterprise » vr 03 jul 2020, 21:48

Centurion schreef:Ik geef het eerlijk toe, ik heb begin van de avond een fout gemaakt. Ik had namelijk op het kermisterrein zelf mijn verbazing over de gang van zaken op deze kermis moeten uiten bij één van de exploitanten. Maar ik was teveel met mijzelf bezig.
Voor diegene die het niet weten: ik heb beschadigde nieren. Als gevolg daarvan behoor ik tot een risicogroep, wat in mijn geval betekent dat als ik met Corona onverhoopt op de IC terecht kom, de kans wel zeer groot is dat ik (als ik er al levend vanaf kom) de rest van mijn leven mag dialyseren door de schade die de medicatie die op de IC wordt gebruikt aan de nieren kan toebrengen (of hopen op een niertransplantatie).
Zo rond een uur of kwart voor zeven kwam ik aan op het kermisterrein hier en ik ben na één hele snelle ronde weer weggegaan. Voor de tweede keer in deze Corona periode (de eerste keer was toen ik een hele drukke bouwmarkt binnenkwam) voelde ik mij ergens niet veilig. De reden is eenvoudig: het is onmogelijk om hier goed anderhalve meter afstand te houden tot anderen. De oorzaak is gelegen in het feit dat er geen éénrichtingsverkeer is op het terrein (waar een rondloop toch te realiseren had moeten zijn, naar mijn mening).
Zeker, overal staan pijlen en strepen, maar er is sprake van twee-richtingverkeer en dat maakt de doorgangen eenvoudig weg veel te smal. Bovendien staan op diverse plekken groepen mensen bij elkaar te wachten totdat ze een attractie kunnen betreden (met name bij de Disco Jumper wordt er absoluut niet op anderhalve meter gewacht, terwijl er wel strepen bij de attractie zijn geplakt die die afstand wel aangeven). En ja: als je van de andere richting afkomt en je ziet een leuke zaak, dan wil je dus oversteken. En dan loopt iemand pal voor je langs. Of je wilt eens iemand inhalen die staat te kijken naar zijn kind die lekker in de elastieken aan het jumpen is. Afstand houden? Tja, dat kan dus niet…
Ik realiseerde mij echter pas in de auto, dat dit hele slechte reclame voor de kermis in het algemeen is. Ik realiseerde mij toen ook, dat ik dat eigenlijk op het kermisterrein zelf ter sprake had moeten brengen door met één van de exploitanten een rondje te maken en mijn bezorgdheid te uiten over hoe dit bij andere organisatoren en gemeenten over kan komen. Want reken maar dat in Zevenaar (en Moergestel) dit weekend de nodige ambtenaren van veiligheidsregio’s en gemeenten wel eens willen zien of kermis vieren op anderhalve meter wel haalbaar is. En dan luidt de conclusie van die ambtenaren dan heel erg snel: “Nee, dat lukt niet, want het publiek houdt geen afstand”. En dan wordt het die ambtenaren wel heel makkelijk gemaakt om te adviseren geen vergunningen te verstrekken voor kermissen aan de individuele burgemeesters. Een paar foto’s erbij van wat hier in Zevenaar gebeurd en klaar is de ambtenaar. Bewijs geleverd dat de exploitanten de Coronaregels niet voldoende kunnen garanderen.
Alleen bij de ingangen beveiliging neerzetten en denken dat je verder kunt volstaan met omroepen door de muziekinstallaties voor wat betreft het afstand houden of het projecteren van de regels op beeldschermen is dus onvoldoende, want de bezoekers (en zeker de schooljeugd) lappen de coronaregels massaal aan de laars.
Eerlijk gezegd begrijp ik de exploitanten die hier nu open staan niet, want die zouden moeten begrijpen dat wat er nu in Zevenaar gebeurd een voorbeeld moet zijn hoe het wel kan. En zo als ik het vanavond heb gezien, kan het niet.

Ik denk toch dat de keuze en de verantwoording ook bij de mensen zelf licht
Vind je het niks blijf dan thuis
80% vn de bezekers is onder de 18 en die mogen veel meer

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kermis Kermis Kermis
MF enterprise
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor MF enterprise » vr 03 jul 2020, 21:51

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kermis Kermis Kermis
MF enterprise
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Centurion » vr 03 jul 2020, 22:43

Ik geloof dat je mijn opmerking niet helemaal hebt begrepen. Het gaat niet over "als je het niet bevalt, blijf je maar thuis". Reken maar dat ik dat doe in deze tijd.

Het gaat erom dat zoveel mogelijk kermissen in de komende periode alsnog een vergunning krijgen zodat de branche wat geld kan verdienen. En dan kom ik weer bij de voorbeeldfunctie die deze kermis (en die in Moergestel) dit weekend heeft. Veel veiligheidsregio's zijn huiverig om vergunningen voor kermissen te verstrekken. Aan de andere kant zijn er burgemeesters die druk uitoefenen op diezelfde veiligheidsregio om kermissen wel toe te staan (want de dorpen vragen er om). Het gevolg is dat de veiligheidsregio's ongetwijfeld zelf ambtenaren dit weekend naar Moergestel en Zevenaar gaan sturen om te kijken of de kermis aan de anderhalve meter regel kan voldoen. Aangezien een kermisterrein door alle leeftijden wordt bezocht, zullen die ambtenaren niet kijken naar de gemiddelde leeftijd van de bezoekers. Ze komen op het terrein, lopen net als ik anoniem rond en observeren wat er gebeurd. En dan is de conclusie heel snel dat er groepsvorming plaatsvindt, dat er geen afstand wordt gehouden in wachtrijen en dat vrijwel alle bezoekers (ook ouderen) geen afstand houden op het terrein.

Vervolgens wordt het heel makkelijk voor die ambtenaar om de veiligheidsregio de burgemeesters een negatief advies te laten geven voor wat betreft het verlenen van vergunningen voor kermissen. Een paar foto's zijn voldoende bewijs dat het coronaprotocol van de kermisbranche kennelijk onvoldoende is. Einde kermisvergunning voor alle kermissen in een veiligheidsregio.

Dat is het probleem wat voor mijn gevoel heel erg wordt onderschat door de kermisexploitanten in Zevenaar.

Een paar foto's nog van deze kermis. Met een smartphone foto's maken is niet mijn ding. Stom, dat ik mijn camera thuis had laten liggen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Centurion

Keer terug naar Kermis in beeld